icon-sociale-mediaFacebook bestaat sinds 2004, alhoewel Nederland pas in 2010 massaal overstapte, want iedereen ‘zat op’ Hyves. Toen ikzelf in 2008 mijn eerste stappen op Facebook zette, had ik 10 Nederlandse ‘vrienden’ op 300 buitenlandse. Nu zijn die verhoudingen omgekeerd.
Inmiddels vragen we ons af hoe we ooit zonder hebben gekund.

Vrienden, groepen en pagina’s *

Hoewel Facebook gemeengoed is geworden, is een goed gebruik van Facebook dat nog lang niet. Vooral organisaties en kleinere bedrijven hebben er moeite mee om de veelheid aan mogelijkheden en toepassingen uit elkaar te houden.

Profiel *

Facebook-LogoEen profiel of ‘vrienden-account’ is bedoeld voor mensen, natuurlijke personen. Toch hebben veel organisaties een ‘vrienden-account’. Dat is niet alleen ‘tegen de regels’ van Facebook, het is ook erg vervelend dat je ‘maar’ 3.000 vrienden mag hebben. Voor een mens is het hebben van 3.000 vrienden een hele opgave, die zelden wordt gehaald. Maar voor een organisatie ligt dat heel anders. En echt, bij 3.000 houdt het gewoon op. Bovendien, als je met meerdere mensen in een organisatie een profiel wil bijhouden, blijf je bezig met doorgeven van inloggegevens, wat niet erg veilig is. En gaat er een keer een medewerker uit de organisatie weg, dan ben je veel tijd kwijt met het aanpassen van de inloggegevens en het iedereen op de hoogte stellen daarvan. Waarbij je niet moet denken aan het ‘gedoe’ als een medewerker die de inlog gegevens bezit uit onenigheid weggaat.

Kortom: een profiel is omslachtig en nooit bedoeld voor een organisatie.

Pagina *

Daarom doet een organisatie er verstandig aan, om meteen te beginnen met een pagina. Het voordeel hiervan is, dat meerdere mensen, die zelf een eigen, persoonlijk profiel hebben op Facebook, samen de pagina kunnen beheren. Hiervoor zijn geen aparte inloggegevens nodig en beheerders van een pagina zijn op elk moment toe te voegen of weer te verwijderen. Een pagina heeft geen vrienden, maar ‘likes’ of ‘vind ik leuks’. En die zijn ongelimiteerd. En iedereen kan een pagina leuk vinden, ook mensen die je niet kent en die niet in je eigen netwerk zitten. Natuurlijk heb je je netwerk op Facebook wel nodig om te beginnen, maar een pagina wordt gemakkelijk ‘groter’ dan je eigen netwerk.

Nog een voordeel van een pagina is, dat je statistieken krijgt met bezoekersaantallen en meer mogelijkheden om te adverteren. Adverteren op Facebook is vooral doelgericht, je weet wie je wil bereiken en die mensen bereik je ook.

Groep *

Als organisatie wil je niet alleen maar top-down met je netwerk bezig zijn, maar ook mensen laten meedoen. Wil je als organisatie dat mensen kunnen meedoen op een gelijkwaardige manier, dan kun je naast je pagina ook een groep maken. In een groep praat iedereen hetzelfde niveau mee. Een mooie aanvulling als je als organisatie open wil staan voor de wereld om je heen.

Wil je als organisatie op een goede manier omgaan met Facebook en kun je daar wel wat raad en daad bij gebruiken? Stuur me, uiteraard geheel vrijblijvend, een e-mail met de vragen die je wil stellen. Dan neem ik contact met je op om een afspraak te maken.

Het eerste consult (maximaal 1 uur) is gratis! *

facebook collage copy

Delen